![](/media/lib/57/figury-459ed0fb6db393912101dcbbb0b7386a.jpg)
Wrodzona geometria
17 listopada 2009, 11:07Badania na przedstawicielach kultury zachodniej i nomadach z plemienia Himba z północno-zachodniej Namibii, którzy niemal w ogóle nie stykają się z rozpowszechnionymi w naszym świecie regularnymi geometrycznie obiektami, wykazały, że jedni i drudzy tak samo dobrze radzą sobie z ich postrzeganiem i odróżnianiem. Oznacza to, że jest to zdolność wrodzona, która rozwija się niezależnie od kontaktu z przedmiotami określonego typu (Psychological Science).
![](/media/lib/51/niemowle-73440b6cb486ad0e72672c9adebd8c45.jpg)
Wystarczy im 5 godzin
4 listopada 2009, 09:49Zaledwie 5 godzin kontaktu z językiem obcym, a więc innym niż ojczysty język rodziców, pozwala małemu dziecku włączyć charakterystyczne dla niego dźwięki do gaworzenia.
![](/media/lib/42/win7-b4da2a11347b15e25040ad469d1ab72c.jpg)
Aktualizacja Windows 7 na czystym dysku
30 października 2009, 18:38Przed tygodniem ukazały się informacje, że możliwe jest przeprowadzanie czystej instalacji systemu Windows 7 za pomocą wersji aktualizacyjnej systemu. Microsoft właśnie poinformował, że manipulacje umożliwiające taki sposób aktualizacji, są w pełni zgodne z licencją użytkownika, o ile zachowana jest ciągłość kolejnych licencji.
![](/media/lib/53/rozmowa-af1ef7f6f154e9f217b611fe5a60ead4.jpg)
To on sprawia, że umiemy mówić
26 października 2009, 02:19Naukowcy z australijskiego University of New South Wales zidentyfikowali gen odgrywający kluczową rolę w rozwoju aparatu mowy u ludzi. Wszystko wskazuje na to, że właśnie ta sekwencja DNA umożliwiła naszym przodkom opanowanie zdolności do porozumiewania się za pomocą słów.
![](/media/lib/45/portret-szekspira-fb44478dfbdc353c2c8060e3cc64e577.jpg)
Pl@giarism przyłapał Shakespeare'a?
22 października 2009, 16:18Nauce znanych jest wiele dzieł artystycznych, których autorstwo jest niepewne. Jednym z nich jest sztuka "Rządy Edwarda III" (The Reign of Edward III). Podejrzewano, co prawda, że mógł ją napisać Shakespeare, jednak wiele jej fragmentów bardzo odbiega od stylu brytyjskiego mistrza.
![](/media/lib/32/mozg-hologram-b0191ce6d382dc5fe906e685a7247bba.jpg)
Mózgowy podpowiadacz
15 października 2009, 10:07Mózg dysponuje mechanizmem przypominającym słownik z edytorów tekstów czy telefonów komórkowych. Dzięki niemu potrafi automatycznie dokańczać zdania zapisane przez innych ludzi. Badacze z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego uważają, że to zaburzenie jego działania stanowi przyczynę problemów z płynnym czytaniem u osób z dysleksją (Nature).
![](/media/lib/55/siedzacy-259eacd7cb7a75e0795ddb0c1102b733.jpg)
Postawa wpływa na stopień przekonania
6 października 2009, 12:03Siedząc prosto, możemy zadbać nie tylko o swój kręgosłup, ale także o pewność w zakresie formułowanych myśli. Naukowcy dowiedli bowiem, że ludzie, którym kazano siedzieć wyprostowanym jak struna, bardziej wierzyli w stwierdzenia dotyczące swoich kwalifikacji zawodowych niż ci, którzy robili to samo, garbiąc się nad stołem (European Journal of Social Psychology).
![](/media/lib/55/kasztany-769c5a4b27bfa3e7d25c847a42f2702e.jpg)
Zagadka pajęczych "lęków"
5 października 2009, 08:38Królewskie Stowarzyszenie Chemiczne (Royal Society of Chemistry, RSC) oferuje 300 funtów każdemu, kto znajdzie naukowe dowody potwierdzające pewną ludową mądrość. Chodzi o twierdzenie, że pająki boją się kasztanów i wystarczy położyć kilka nasion przy oknie lub drzwiach, by nie dostały się do domu.
![](/media/lib/55/kill-fcd9c57e6d949b47a4356979bfe128dc.jpg)
Podprogowe negatywy
28 września 2009, 16:02Wiadomości podprogowe są najskuteczniejsze, gdy mają negatywny wydźwięk – przekonują naukowcy z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego.
![](/media/lib/55/chinski-7dc74124f59c1a9e0c56f11615fb5bbf.jpg)
Zapomniane, lecz obecne
25 września 2009, 07:59Często jako dzieci uczymy się języków obcych, ale później w ogóle ich nie używamy. Większość osób uważa, że ulegają one całkowitemu zapomnieniu, ale to nieprawda. W mózgu na zawsze pozostają ślady z przeszłości, które wpływają na percepcję mowy i ułatwiają ponowną naukę.